Karamah
merupakan perkara luar biasa yang berlaku ke atas ulama atau wali Allah. Mereka
adalah golongan insan yang beriman dan beramal soleh, ikhlas dalam perkataan,
perbuatan serta menjadikan seluruh kehidupan mereka hanya untuk beribadah
kepada Allah SWT. Para kekasih Allah sangat menumpukan seluruh perhatiannya
kepada Allah dan Allah pun senantiasa memperhatikannya bahkan menjadikan insan
soleh tersebut lebih dekat kepadaNya. Karamah berlaku sepanjang zaman sejak
dahulu hingga ke hari ini. Begitu halnya dari kalangan para sahabat, ramai
memiliki karamah atau kelebihan yang luar biasa. Mereka beriman dengan
kejernihan kalbu, kecintaan terhadap Allah dan RasulNya melebihi segala-galanya
bahkan kasih sayang mereka terhadap orang mukmin sangat mendalam, sehingga
akhirnya mereka memperoleh darjat yang tinggi.
PENGERTIAN
KARAMAH
Karamah
berasal dari kata Ikraam yang mempunyai erti penghargaan dan pemberian.
Allah mengurniakan wali-waliNya berbagai kejadian luar biasa atau yang biasa
disebut karamah. Hal itu diberikan kepada mereka sebagai rahmat dari Allah dan
bukan kerana hak mereka. Karamah biasa disebut sebagai kejadian yang luar biasa
yang diberikan Allah kepada hamba-hambaNya yang selalu meningkatkan taraf
ibadahnya dan ketaatannya. Karamah itu diberikan sebagai suatu pembekalan ilmu
atau sebagai ujian bagi seorang wali. Dan karamah boleh terjadi tanpa sebab dan
tanpa adanya tentangan dari orang lain.
PENJELASAN
TENTANG KEJADIAN-KEJADIAN LUAR BIASA
Allah
telah menganugerahkan kepada manusia khusus dan awam 8 perkara luar biasa yang
mencarit adat yang boleh berlaku ke atas manusia. Perkara luar biasa itu
bolehlah dibahagikan kepada 2 bahagian iaitu, 4 perkara yang dipuji dan 4
perkara yang dikeji dan menyalahi ajaran Islam. Ramai daripada kalangan orang
Islam sendiri yang terkeliru tentang konsep dan perbezaan perkaraperkara
tersebut, kadang-kala masyarakat tidak dapat membezakan yang mana baik dan yang
mana mesti dijauhi. Bagi menjelaskan kekeliruan itu maka dijelaskan serba
ringkas tentang perkara-perkara tersebut, agar kita semua dapat membuat
penilaian dengan sebaik-baiknya.
Mukjizat
Kejadian
luar biasa yang diberikan kepada seorang nabi atau rasul untuk menguatkan
kenabian dan kerasulannya.
Karamah
Kejadian
luar biasa yang diberikan kepada seorang hamba yang salih atau wali, dan ia
tidak mengaku sebagai seorang nabi atau rasul.
Ma’unah
Kejadian
luar biasa yang diberikan kepada sebagian orang awam untuk melepaskan dirinya
dari kesulitan.
Ihaanah
Kejadian
luar biasa yang diberikan kepada seorang pembohong yang mengaku sebagai nabi,
seperti yang pernah diberikan kepada Musailamah Al Kadzab. Ia pernah meludah di
sebuah sumur dengan harapan agar airnya bertambah banyak, tetapi pada
kenyataannya airnya mengering, dan ia pernah meludah pada mata seorang yang
juling, agar matanya sembuh, tetapi pada kenyataannya mata orang itu menjadi
buta.
Istidraj
Kejadian
luar biasa yang diberikan kepada orang fasik yang mengaku sebagai wakil Tuhan
dengan mengemukakan berbagai dalil untuk menguatkan kebohongannya.Menurut
Ijma’, biasanya seorang yang mengaku sebagai nabi, maka ia tidak akan diberi
kejadian luar biasa.
Irhaas
Kejadian
luar biasa yang diberikan kepada seorang nabi meskipun ia belum diutus, seperti
adanya naungan awan bagi Rasulullah saw di masa kecilnya.
Sihir
Suatu
cara yang dapat menampilkan berbagai perbuatan yang aneh bagi yang tidak
mengerti seluk beluknya, tetapi seluk beluknya itu dapat dipelajari.
Sya’wazah
Kejadian
luar biasa yang biasa timbul di tangan seseorang, sehingga menimbulkan pesona
bagi yang melihatnya meskipun kejadian itu tidak terjadi.
PERBEZAAN
ANTARA KARAMAH DAN ISTIDRAJ
Seseorang
yang menginginkan sesuatu, kemudian Allah memberinya, maka pemberian itu tidak
menunjukkan bahawa orang itu mempunyai kedudukan mulia di sisi Allah, baik
pemberian itu bersifat biasa ataupun tidak. Kemungkinan pemberian itu merupakan
anugerah dari Allah, tetapi kemungkinan pula merupakan istidraj, iaitu
pemberian sebagai ujian.
Al
Istidraj mempunyai
beberapa nama atau istilah yang berbagai:
1.
Adakalanya seseorang dikabulkan segala permintaannya agar ia makin bertambah
ingkar dan sesat dan pada akhirnya ia akan dimatikan dalam keadaan kafir. Hal
itu seperti yang disebutkan dalam firman Allah:
“Nanti
Kami akan menarik mereka dengan berangsur-angsur (ke arah kebinasaan ) dengan
cara yang tidak mereka ketahui”.27
27 Surah
Al-Qalam :44
2. Makar:
Dalam Al
Qur’an disebutkan:
“Maka
tidak ada yang terhindar dari tipu daya Allah kecuali orang yang rugi”. 28
Allah
berfirman:
“Dan
mereka berbuat tipu daya, maka Allah membalas mereka dengan tipu daya yang
serupa dan Dia sebaik-baik yang membuat balasan”29
28 Surah
Al-‘Araf: 99
29 Surah
Ali ‘Imran: 54
3. Al
Kaid artinya tipu daya:
Dalam
firman Allah disebutkan:
“Mereka
berusaha menipu Allah, padahal Allah yang menipu mereka”30
Allah
berfirman: “Mereka akan menipu Allah dan orang-orang beriman, padahal mereka
hanya menipu dirinya sendiri, tetapi mereka tidak merasakannya”.31
30 Surah
An-Nisaa’:142
31 Surah
Al-Baqarah: 9
4. Imla’
mempunyai arti memberi tangguh:
Firman
Allah: “Dan janganlah orang-orang kafir itu mengira bahawa pemberian tangguh
bagi mereka itu memberi kebaikan bagi mereka, tetapi hal itu terjadi agar
mereka makin bertambah dosa-dosanya”32
32 Surah
Ali ‘Imran: 178
5. Al
Ihlak mempunyai arti kebinasaan:
Allah
berfirman: “Sampai ketika mereka bergembira dengan apa yang diberikan kepada
mereka, maka Kami siksa mereka dengan cara yang mendadak”33. Allah
berfirman: “Firaun dan bala tentaranya menyombongkan diri di permukaan bumi
tanpa alasan yang dibenarkan, dan mereka mengira bahwa mereka tidak akan
kembali kepada Kami, maka Kami menyiksanya dan bala tentaranya, kemudian Kami
menenggelamkan mereka di dalam laut”34
33 Surah
Al-‘Anam: 44
34 Surah
Al-Qisas: 33
Dari
ayat-ayat di atas, dapat kami simpulkan bahwa antara karamah dan istidraj ada
perbezaan. Seorang yang diberi karamah tidak pernah merasa senang atas
pemberian itu, bahkan ia makin bertambah takut kepada Allah, sebab ia takut
kalau pemberian karamah itu merupakan ujian atau merupakan istidraj. Lain
halnya dengan seorang yang diberi istidraj. Ia makin maharajalela, kerana ia
mendapat anugerah dan ia pun tidak takut disiksa. Adapun kalau seseorang
bergembira ketika ia diberi karamah, maka ia termasuk orang yang melanggar. Ini
disebabkan oleh beberapa perkara antaranya :-
• Jika
seorang diberi karamah, lalu ia bergembira, maka ia termasuk orang yang
menyimpang, kerana ia merasa berhak untuk mendapatkan anugerah semacam itu
disebabkan amal kebajikannya.
• Karamah
adalah sesuatu yang di luar kebiasaan Sunnatullah. Seorang yang diberi karamah,
kemudian ia terlalu bangga dengan karamah yang diperolehinya, bererti ia telah
melanggar dan telah menyimpang dari kebenaran.
•
Seseorang yang berkeyakinan, bahwa ia berhak mendapat karamah kerana amal
kebajikannya, maka boleh dikatakan bahawa ia seorang yang bodoh. Seharusnya ia
merasa bahawa semua amal ibadah yang ia kerjakan merupakan kewajipan baginya
terhadap hak Allah. Seharusnya ia selalu merasa kurang pengabdiannya kepada
Tuhannya, tetapi kalau ia merasa puas, maka ia termasuk orang yang bodoh.
•
Seseorang yang diberi karamah, seharusnya ia merasa bahwa karamah yang
diberikan kepadanya hanya untuk menundukkan dirinya makin rendah dihadapan
Allah. Bila seseorang berlaku sebaliknya, maka sudah jelas orang itu mirip
dengan Iblis yang merasa sombong atas kemuliaan yang diberikan kepada dirinya.
• Karamah
itu adakalanya tidak menyebabkan seseorang menjadi mulia. Seseorang yang bangga
ketika mendapat karamah, maka ia terlalu membesarkan sesuatu yang
biasa.
Seseorang yang membesarkan sesuatu yang biasa, maka ia sama dengan berbuat
sesuatu yang sia-sia. Demikian pula, seorang wali yang bangga dengan karamah,
maka ia termasuk seorang yang rendah kedudukannya.
•
Seseorang yang sombong diri kerana kedudukannya, ia sama seperti Iblis dan
Firaun. Nabi saw bersabda: “Ada tiga perkara yang menyebabkan kebinasaan
seseorang. Yang terakhir adalah seorang yang membanggakan kedudukan
peribadinya”.
• Allah
berfirman: “Maka terimalah apa yang Aku berikan kepadamu dan jadilah engkau
orang-orang yang berterima kasih. Dan sembahlah Tuhanmu sampai engkau didatangi
kematian”. Berdasarkan ayat di atas, seseorang yang mendapat kurnia dari
Allah, hendaknya ia selalu rajin menyembah Allah dan mensyukuri semua nikmat
yang ia terima, bukannya makin bertambah ingkar.
• Ketika
Nabi saw diberi pilihan untuk memilih, apakah beliau ingin dijadikan sebagai
seorang penguasa dan seorang Nabi, ataukah beliau ingin dijadikan seorang
hamba dan
seorang Nabi, maka beliau memilih pilihan yang kedua. Kerana itu nama beliau
selalu disebut di dalam tasyahud setiap muslim dalam ucapan: “Wa asyhadu
anna Muhammadan abduhu war rasuluh”.
•
Seseorang yang selalu bergaul akrab dengan makhluk, maka ia tidak terlalu akrab
bergaul dengan Khaliknya.
•
Seseorang yang tidak takut dan tidak bertawakkal kepada Allah sudah tentu ia
tidak akan menjadi wali, apa lagi kalau ia selalu menyandarkan hidupnya kepada
dirinya atau kepada orang lain. Jika seseorang dapat mendatangkan satu
perbuatan atau kejadian yang luar biasa, pasti ia akan mengikutinya dengan pengakuan
bagi dirinya, tetapi ada juga yang tidak. Bagi mereka yang dapat mengikuti
dengan pengakuan bagi dirinya dan dapat mendatangkan sesuatu perbuatan atau
kejadian
yang luar
biasa, adakalanya ia mengaku sebagai Tuhan, atau sebagai Nabi, atau sebagai wali,
atau sebagai ahli sihir. Dalam perkara ini dapat kita bahagikan kepada empat
bahagian :-
a. Ada
yang mengaku sebagai Tuhan:
Ada
kalanya orang yang dapat mendatangkan suatu perbuatan atau kejadian yang luar
biasa, maka ia mengaku sebagai Tuhan, seperti yang dilakukan oleh
Firaun
dan yang akan dilakukan oleh Dajjal. Dalam keadaan seperti, ini sudah jelas,
bahawa perbuatan orang itu adalah batil.
b. Ada
pula yang mengaku sebagai Nabi:
Ini boleh
berlaku pada dua kemungkinan, iaitu adakalanya pengakuannya itu benar, tetapi
adakalanya pengakuannya itu bohong. Jika pengakuannya itu memang benar dan ia
benar-benar nabi, maka ia harus mampu untuk menunjukkan bukti kenabiannya,
tetapi jika ia tidak mampu menunjukkan buktinya, maka ia adalah seorang
pembohong.
c. Ada
yang mengaku sebagai seorang wali:
Dalam
keadaan seperti ini ada yang boleh melakukannya, tetapi ada pula yang tidak
mampu.
d. Ada
yang mengaku sebagai ahli sihir:
Dalam
situasi seperti ini ada kalanya orang-orangnya dapat membuktikan kepandaiannya,
tetapi kaum Mutazilah menolak pendapat ini. Seseorang yang dapat mendatangkan
perbuatan atau kejadian yang luar biasa tanpa pengakuan bagi dirinya,
adakalanya ia seorang wali yang diredhai oleh Allah, tetapi adakalanya pula ia
seorang fasik yang banyak dosanya. Ada pula yang dapat mendatangkan berbagai
kejadian luar biasa, tetapi ia tidak termasuk orang yang taat kepada Allah,
bahkan
orang itu selalu berbuat dosa dan maksiat. Kejadian luar biasa yang ia
datangkan itu disebut Istidraj, iaitu kelebihan yang diberikan
kepadanya, agar dosanya dan kejahatannya makin bertambah dan terus menerus,
seperti yang diberikan kepada Iblis dan syaitan.
TUJUAN
KARAMAH
1. Dapat
menambah keyakinan kepada Allah.
2. Untuk
menguatkan kepercayaan masyarakat kepada seorang wali, seperti yang terjadi
pada masa-masa terdahulu. Berbeza halnya dengan masa-masa terakhir. Kaum salaf
salih tidak pernah memerlukan karamah sedikit pun.
3. Adanya
karamah merupakan bukti anugerah atau pangkat yang diberikan Allah kepada
seorang wali, agar pengabdiannya tetap istiqamah.
DALIL-DALIL
WUJUDNYA KARAMAH
Andaikata
Allah swt tidak mahu memperlihatkan karamah bagi seorang mukmin, mungkin kerana
Allah swt memang tidak ingin melakukannya, atau mungkin juga seorang mukmin itu
memang belum pantas mendapatkan karamah. Adapun kemungkinan pertama, dapat
memberi penilaian yang tidak baik terhadap takdir
Allah
swt, tentunya hal itu dapat menyebabkan ingkar kepada Dzat Allah. Sedangkan
kemungkinan yang kedua adalah tak mungkin, sebab hal itu termasuk hal yang
batil. Mengetahui Dzat Allah, sifat-sifatNya, perbuatan-perbuatanNya,
hukumhukumNya, nama-namaNya, mencintaiNya, mentaatiNya dan senantiasa
menyebutNya dan memujiNya, tentunya hal itu lebih mulia dari sekedar memberi
se-potong roti, menundukkan seekor ular atau seekor singa.
Dalil
dari Al-Quran
“Setiap
kali Zakariya masuk untuk menemui Maryam di Mihrab, ia dapati makanan di
sisinya. Zakariya berkata: “Hai Maryam, dari mana kamu memperoleh makanan
ini?”. Maryam menjawab: “Makanan itu dari sisi Allah”. Sesungguhnya Allah
memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya tanpa perhitungan”35
“Dan
goyanglah pangkal pohon kurma itu ke arahmu, niscaya pohon itu akan
menggugurkan buah kurma yang masak kepadamu, maka makanlah, minumlah dan
bersenang hatilah kamu”36
Siti
Maryam bukanlah seorang nabi. Tentunya yang terjadi padanya, seperti yang
tertera pada ayat di atas, bukanlah suatu mukjizat, tetapi suatu karamah.
“ Ashif
Ibnu Barkhiya berkata: “Aku akan membawa singgahsana itu kepadamu sebelum
matamu berkedip.” 37
Seorang
hamba yang salih yang bernama Ashif Ibnu Barkhiya mampu membawa singgasana Ratu
Balqis dari Yaman ke Syam hanya dalam waktu sekelip mata. Padahal ia bukan
seorang Nabi. Tentunya kemampuan luar biasa yang dimilikinya adalah karamah.
35 Surah
Al Imran: 37
36 Surah
Maryam : 25-26
37 Surah
An Naml: 40
“Dan
apabila kamu meninggalkan mereka dan apa yang mereka sembah selain Allah, maka
carilah tempat berlindung ke dalam gua itu niscaya Tuhanmu akan melimpahkan
sebagian rahmatNya kepadamu dan menyediakan sesuatu yang berguna bagimu dalam
urusan kamu. Dan kamu akan melihat matahari ketika terbit, condong dari gua
mereka ke sebelah kanan, dan bila matahari terbenam, menjauhi mereka ke sebelah
kiri sedang mereka berada dalam tempat yang luas dalam gua itu. Itu adalah
sebagian dari tanda-tanda kebesaran Allah”38
“Dan
mereka tinggal dalam gua selama tiga ratus tahun dan sembilan tahun”39
Pemuda
Ashabul Kahfi seramai tujuh orang berasal dari Syam. Mereka hidup setelah masa
Nabi Isa. Kerana mereka takut kehilangan imannya, maka mereka bersembunyi di
sebuah gua untuk sesaat, tetapi mereka ditidurkan oleh Allah selama 300 tahun.
Setelah itu mereka dibangunkan kembali. Anehnya tubuh mereka tidak binasa
dimakan masa, kerana itu para ulama berpendapat bahwa mereka adalah para wali
bukan para nabi.
38 Surah
Al Kahfi: 16-17
39 Surah
Al Kahfi: 25
0 comments:
Post a Comment